04 March 2011

Menabung











selamat pagi.


dulu masa kecik, mak aku ajar aku menabung duit dalam tabung. tak kisahlah tabung ape. tiap hari dia pesan masukkan duit dalam tabung waima 1sen (masa 1sen laku lagi lah kan). maka aku sebagai anak yang soleh, ikut arahan mak aku dengan masukkan seminima yang boleh.


punyelah liat nak menabung. sampai 1 tahap aku berjaya masukkan not RM10 dalam tabung. siap cerita lagi kat mak aku yang masa tu terpinga pinga duit atas peti ais lesap. secara automatik dapat cop mohor berbentuk hanger baju kat belakang badan (okay tipu je, mak aku bukan kaki pukul).


mak aku kata menabung menjamin masa depan. walaupun masa depan tu adalah esok. esok tu masa depan jugaklah kan?


hasilnya nanti aku kaya kalau dapat simpan banyak duit. takyah mintak mak, takyah susah pikir pasal duit nak belajar. itu memang betul.


tabung gas. ni kes naya kalau nak ambik duit, konfem meletup.


didikan mak aku tentang hobi menabung ni sampai sekarang aku ikut. tak sia sia mak aku ajar aku. tapi lain sikit caranya. aku menabung bukan kumpul duit untuk masa depan. tujuan aku menabung sebab terpaksa. hasil aku menabung bukan dapat duit banyak. duit yang aku simpan tu pun lesap macam tu je. tapi tabung ni magic! boleh tukar benda busuk jadi wangi.


korang pun mesti ada pengalaman guna tabung ni. kalau tengok, konfem korang angguk kepala sebab setuju dengan aku. besar gila kot tabung ni.

tabung mesin yang magik.


aku cuma nak bagitau yang aku baru lepas basuh baju. ok bai!




epin jenal - kesian mesin ni takde sape gune, tu yang aku basuh gune mesin. tak salah kan?


12 comments:

sitinuraffizza said...

hahaha. aq dl d gak tabung gas 2. kaler kuning. ps2 xingt dh g mn tabung 2. ps2 ingt lg kecik2 bkk tabung haji, ps2 dy ksk tabung. then simpan duit dlm 2 then umah msuk pencuri, duit tabung sume xd. kuang asamnye pencuri! huhhh!
tp skg msh menabung gak. dlm tabung katak & kucing. baguskan aku?? hahahaha~

Ariffin Janal said...

hahaha aku ade tabung bugs. hadiah sape bagi tah, ade la sikit duit dalam tu tapi jd mangsa tabung mesin tu akhirnya~

sitinuraffizza said...

hahahah. agk r. tiap minggu rm2.50 aku laburkn ke tabung mesin ni. xp r, d gak sifat menabung 2 kn.. :P

| cik azeya | said...

haha. dulu suke menabung gak. tapi tak penah cecah 10 hingget, -_-

cerita atiqah amran said...

smpan duit byk2 t ko leh g mlancong..wuwuw

Nasuha Salleh said...

huwaa...err...ade dua isu dlm entry ni.. 1) menabung
2) basuh baju
=D hehe

Myzatul FarahinSatimin said...

ok fine..ak pon menabung..tp bile tiap2 mggu nk basuh bju akn ku kopak itu tabung...

sumaiyah mokhtar said...

HAHAHA ipin menabung untuk orang lain,rugi2, baasuh tangan la ipin :)

NUR AYNIE said...

ish2...mmg budak kaye nie...hahaha~~ menabung kat mesin nie hahaha~

Ariffin Janal said...

fiza : lg kaye dr aku ni


azeya : aiyoooo apa mcm tu?


atiqah : melancong? berjalan je keje. haih


nasuha : ye baguss, anda sgt alert!


my : jgnla kopak2, kejam gile.


aina : basuh tangan? slalu, sblm dan slps mkn.


aynie : hahahaha tak kaya sgtlahhh

TunAqilah said...

huhuhu
yess
paling liat utk menabung..
stkt tahan 3 hari je
:D

Ariffin Janal said...

tunaqilah : hahahaha meh bagi sikit duit tu